در عصر غيبت مهم‌ترين تكليف براى مردم، عمل به وظايف امر است، نه فقط خواستن و دل بستن و دعا كردن؛ زيرا نجات دنيا و آخرت انسان در عمل به وظيفه است، نه صرف آرزو و دعا و...در نظر داشته باشيم كه خواستن چيزى است و عمل به وظيفه چيز ديگر. هيچ‌گاه بيمار دلش نمى‌خواهد دواى دردش را بخورد، امّا موظف است كه بخورد، چون شفايش در آن نهفته و علاجش به خوردن آن بستگى دارد. البتّه ممكن است در مواردى خواستن با وظيفه هم جمع شود، امّا معيار عمل به وظايف است.

پایگاه تحلیلی تبیینی رئیس جمهور ما؛ میليون‌ها عاشق مى‌خواهند به خدمت حضرت شرفياب شوند، امّا اين وظيفه نيست، بلكه در حدّ خواستن و آمال و آرزو است و ميسّر نشدنش مسؤوليّت‌آور نيست، ولى ترك گوشه‌اى از وظايف امر شده، مسؤوليّت مى‌آورد، عمل به آن‌كه از وظايف دينى است و موجب خوشنودى حضرت بقيّة اللّه الأعظم عليه السّلام است،نه عدم لقاى او و تنها به توسّل و دعا قناعت نمودن.بلى!قطعا همه اين كارها خوب و ممدوح است،امّا ابدا جايگزين عمل به وظايف نمى‌شود.

بخشی از توصیه های رئیس مذهب جعفری(ع) پیرامون فتنه های آخرالزمان و وظایف شیعه در عصر ظهور در چارچوب «ثابت ماندن در دین، انتظار فرج، تولی و تبری، صبر بر ابتلائات، تسلیم امر خدا بودن، پرهیز از شهرت طلبی، پیروی از فقها و علما،کسب معرفت امام، از جمله توصیه های روایات به شیعیان در دوره غیبت استکه در ادامه می آید:

دینمداری

یمان تمار می گوید: «نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودیم که به ما فرمود: «صاحب الامر غیبتی خواهد داشت که کسی که بخواهد در آن دوره دیندار بماند سخت در مشقت و در معرض مشکلات است.» و سپس فرمود: «صاحب الامر غیبتی دارد و بنده‌ی خدا- برای حفظ دینش - باید تقوای الهی را پیشه کند و دو دستی به دین خود بچسبد.»(1)

و در حدیثی دیگر کلینی به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «همانا برای صاحب این امر غیبتی است که دین دار در آن به مانند کسی است که دست به شاخه پر تیغ گل بکشد …به طورحتم برای صاحب این امرغیبتی است، پس باید بنده خدا تقوای الهی را پیشه کرده و به دین او تمسک بجوید.»(2)

یونس بن یعقوب از معتمدانش از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: «در چه حالی به سر خواهید برد در روزگاری که امامتان را نشناسید؟» به آن حضرت عرض شد: «اگر چنین شد چه باید کرد؟» فرمود: «از دستورات امام سابق پیروی کنید تا وقتی خداوند او را ظاهر کند.» (3)

عبدالله بن سنان می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: شبهه ای دامنتان را خواهد گرفت و به حیرتی دچار خواهید شد، نشانه‌ی هدایت و امام راهبرتان دیده نخواهد شد، و در آن هنگام جز کسی که مانند غریق ناامید از همه جا، دست دعا به درگاه پروردگار بردارد، کس دیگری نجات نخواهد یافت.» عرض کردم: «دعاء غریق چگونه است؟» فرمود: «غریق می گوید: یا الله! یا رحمن! یا رحیم! یا مقلب القلوب! ثبت قلبی علی دینک...»(4)

انتظار فرج

امام صادق عليه السّلام فرمود:«منتظر دوازدهمين امام،مانند كسى است كه شمشير خود را كشيده و پيش روى پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله از او دفاع نمايد.(5)

ودر حدیثی دیگر از امام صادق علیه السلام روایت شده است: کسی که این امر (امامت و ظهور آن) را بشناسد، به سبب انتظار کشیدن آن، برایش گشایش حاصل می شود.(6)

در همین زمینه بخوانید:
ـ شناخت نشانه ها و تجهیز و آمادگی منتظران ظهور در دوران آخرالزمان از زبان امام صادق(ع)

تبری و تولی

امام صادق علیه السلام:خوشا به حال شيعيان ما و چنگ زنندگان به دوستى ما در غيبت قائم ما،ثابتان بر دوستى ما و دورى‌جويندگان از دشمنان ما؛آن‌هايند از ما و ماييم از آن‌ها،به امامت ما راضى شدند،ما نيز به شيعه بودن آن‌ها راضى هستيم،خوشابه‌حال آن‌ها!به خدا قسم ايشان هستند در روز قيامت در درجه ما!»(7)

سدير از امام صادق عليه السّلام نقل مى‌كند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود خوش به حال آن‌كس كه قائم اهل بيت مرا دركنمايد درحالى‌كه قبل از قيامش به او و به امامان پيش از او اقتدا و تبعيّت كند و از دشمنان آن‌ها به خدا بيزارى جويد آنان رفيق و گرامى‌ترين امّت براى من هستند.»(8)

صبر بر ابتلائات

در دوران غيبت حضرت مهدي-عليه‌السّلام- فتنه‌هاي فراوان پديد مي‌آيد و مشكلات بسيار بر سر راه دينداران و پيروان ولايت و امامت ايجاد مي‌شود، تا آنجا كه نگاهباني ايمان و مواظبت بر تقوي همچون كندنِ خارهاي بوتة خار(9)، يا نگه داشتن قطعه سنگي گداخته با دست، دشوار است.  امتحانات الهي يكي پس از ديگري براي مؤمين پيش مي‌آيد و ميزان صبر و استقامت آنان را به بوته امتحان مي‌گذارد. امام صادق-عليه‌السّلام- مي‌فرمايد:  «امر فرج براي شما نمي‌رسد مگر پس از نابودي، نه به خدا سوگند! نمي‌رسد مگر پس از آنكه خوب و بد از هم جدا شوند، نه به خدا سوگند! نمي‌رسد مگر پس از آنكه در اثر آزمايشات گوناگون، خالص و پاك شويد»(10)

محمّد بن سنان از يونس بن ظبيان نقل مى‌كند كه مى‌گفت:از امام صادق عليه السّلام شنيدم فرمود: «همانا اهل حقّ هميشه در شدّت(زحمت)بوده‌اند.آگاه باش!اين تا مدّت نزديك و عاقبت طولانى خواهد شد.»(11)

گمنامی وپرهیز از شهرت طلبی

مفضل بن عمر مى‌گويد كه امام صادق عليه السّلام فرمود: مبادا شهرت‌طلبى كنيد(خود را شهرۀ آفاق كنيد)،آگاه باشيد!به خدا قسم! حتما امامتان سال‌هاى(دراز)از روزگارتان از شما غايب و دور خواهد شد تا گفته شود مرده يا در زمين رفته و به كدام بيابان بسر مى‌برد و البتّه چشمان مؤمنين بر او مى‌گريد و مضطرب مى‌شوند،مانند اضطراب كشتى‌ها در امواج،پس نجات پيدا نمى‌كند مگر آن كس كه خداوند پيمانش را(به ايمان)گرفته باشد،و در دلش ايمان را نوشته باشد و او را با«روح القدس»تأييد نموده باشد،و البتّه دوازده پرچم مشتبه برافراشته مى‌شود.(12)

پیروی از علما و فقهای دین

امام صادق-عليه‌السّلام- فرمود:  هر كدام از فقيهان كه نگهدارندة دين و نگاهبان جان و مخالف هواي نفس خود و اطاعت‌كنندة فرمان مولاي خويش باشد، بر مردم است كه از او تقليد و تبعيّت كنند.(13)

معرفت امام زمان(عج)

رعایت تمامی مواردی که برشمردیم ، زمانی مؤثر خواهد بود که نسبت به خود حضرت مهدی علیه السلام شناخت پیدا کنیم.

به یقین شناخت امام عصر-علیه السّلام- که کلید همه معارف وحی است، با یادگیری نام ها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت او حاصل نمی شود. امام زمان-علیه السّلام- امام زمانه است، امام همه انسانها در همه ابعاد زندگی است.

آن که خود را صادقانه پیرو امام زمان-علیه السّلام- می شمارد، به همان اندازه که ویژگی های ایشان را می شناسد، در همسو کردن زندگی، همسان نمودن خُلق و خو، همرنگ ساختن اعمال و رفتار خویش با امام (عج) وظیفه دارد.

اگر امام زمان-علیه السّلام- را به زهد و بی اعتنایی به دنیا شناختیم(14)، دیگر نمی توانیم با ادّعای پیروی از او حریصانه به دنبال دنیا باشیم و همت خود را در نیکو پوشیدن و خوب خوردن و لذّت بردن خلاصه کنیم.

اگر امام زمان-علیه السّلام- را به اهتمام در دعا و عبادت ها شناختیم(15) ، دیگر نمی توانیم نسبت به دعاها بی تفاوت بمانیم و در نماز و راز و نیاز با خدا سستی و کم توجهی روا داریم.

اگر امام زمان-علیه السّلام- را به عادل بودن و عدالت گستری شناختیم(16) ، دیگر نمی توانیم با ادّعای اقتدای به او بر بندگان خدا ستم کنیم و نسبت به ظلمی که بر دیگر بندگان خدا می شود، بی تفاوت بمانیم و ....

«خوشا به حال آن کس که قائم اهل بیت پیامبر-صلی الله علیه و اله و سلم- را درک کند در حالی که در زمان غیبت و دوران قبل از قیام او به او تأسی جوید»(17)و(18)

منابع:

1-اثبات‌الهداه، ج ۳، ص ۴۴۲، روایت ۱۴

2-وظایف ما در عصر غیبت ، علی اصغر رضوانی ص۷ به نقل از کافی ج ۱ ص ۳۳۵

 3-اثبات‌الهداه، ج ۳، ص ۴۷۴، روایت ۱۵۷

4- همان، ج ۳، ص ۴۷۵، روایت ۱۶۱

5- كمال الدّين:۳۳۵/۲ ب ۳۳ ح ۵

6- آب گوارا ، پزوهشی درباره معرفت ، غیبت ، غربت ، شکر نعمت ، انتظار فرج و دعا در حق امام عصر علیه السلام ص۲۶۰ به نقل از کافی، کتاب الحجّه، باب أنّه من عرف امامه...، ح۳

7- اعلام الورى:ص ۴٠٧؛الزام النّاصب:ص ۶٨؛كشف الغمّة:ص ٣١۴/٣؛منتخب الأثر:ص ٢١٩

8-بحار،ج۵۱/۷۲

9- وظایف منتظران ص۲۱ به نقل از کمال الدین، ج۲، ص۳۴۶

10-كمال‌الدين، ج۲، ص۳۴۶؛ بحارالانوار، ج۵۲،ص۱۲۴

خورشید مغرب ،محمدحکیمی ص۲۸۱ به نقل از بحارج۵۱ ص۱۳۱-۲۱

11- غيبت نعمانى:ص ١۵٢

12- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص بحار الأنوار:٢٨١/۵٢ باب ٢۶ ح ٩ از كمال الدّين و غيبت طوسى و غيبت نعمانى

 13-كمال‌الدين، شيخ صدوق، ص۳۷۱

14- «لباس قائم ما-علیه السّلام- چیزی نیست جز پوشاکی خشن و غذای او چیزی نیست طعامی خشک». غیبت نعمانی، منتخب الاثر، ص۳۰۷

15- کثرت دعاهای وارده از امام زمان-علیه السّلام- و نمازهای طولانیِ مخصوص آن حضرت که در کتب روایی نقل شده- بهترین نشانه این ویژگی است.

16- امام باقرعلیه السّلام: «امام زمان-علیه السّلام- در بین آفریدگان خدا به عدالت رفتار می کند، چه نیکوکار باشند و چه بدکار». منتخب الاثر، ص۳۱۰

17- پیامبرصلی الله علیه و اله و سلم، بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۲

18- وظایف منتظران، واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران ،صص۵-۲